SOS mod Racisme

Debatemner

 

Om N-ordet NEGER

Mange hævder, at ordet Negro/neger stammer fra det latinske niger= sort. Det er ikke korrekt.

Mennesker fra det afrikanske kontinent blev på latin kaldt afer. Negro/neger har sin oprindelse i slavehandlen og blev overtaget fra de portugisiske slavehandlere, det danske neger muligvis via hollandske slavehandlere (neger).

Desuden har antropologer brugt ordet som betegnelse for det, man mente var den sorte race fra Afrika syd for Sahara. Denne brug af ordet blev opgivet, da man opgav begrebet menneskeracer.

N-ordet har siden slutningen af 1960'erne og begyndelsen af 1970'erne været opfattet som nedsættende af sorte i USA, og det gælder altså ikke kun nigger, men også Negro. Også afrikanere opfatter ordet som nedsættende.

Det danske ord neger opfattes af mange som neutralt, men i vores globaliserede verden giver det ingen mening at hævde, at det danske sprog er aldeles upåvirket af engelsk og især amerikansk. Derfor må det være på tide, at vi holder op med at insistere på at bruge ordet neger. Det handler ikke om, hvordan man som hvid opfatter ordet, men hvordan den, man bruger det om, oplever det.

Og det handler heller ikke om politisk korrekthed. I så fald skulle danskerne være holdt op med at sige neger for et halvt århundrede siden.

Man kan i stedet sige sort eller afro-dansker. Hvis vedkommende kommer fra Afrika, bruges afrikaner, og fra USA afro-amerikaner eller afrikansk-amerikaner. På engelsk bruges desuden PAD for person of African descent. Men måske skulle vi i stedet overveje, om det virkelig er nødvendigt af definere folk ud fra deres hudfarve.

Klik her og se, hvad African Empowerment Center mener om N-ordet

Trinicenter.com - Dr. Kwame Nantambu - Origin of terms 'Negro' and Afrika

Om ordet MULAT

Ordet mulat stammer også fra portugisisk MULATO og betyder egentlig muldyr/mulæsel, der er en krydsning mellem to forskellige dyrearter, nemlig hest og æsel . Man mente, at en krydsning af "racerne" betød en degeneration af den højst udviklede race (Læs: den hvide race) og derfor skulle undgås. Mange troede desuden, at børnene af blandede forhold blev sterile ligesom muldyr/mulæsler.


Forbud mod Hizb ut-Tahrir?

Nynazisterne er ikke forbudte i Danmark, som ikke har tradition for at forbyde foreninger. Derfor mener SOS mod Racisme heller ikke, der er grund til at diskutere et forbusd mod Hizb ut-Tahrir, så meget desto mere, fordi folk, der har et grundigt kendskab til Hizb ut-Tahrir Danmark, hævder, at der er tale om en ikke-voldelig organisation i modsætning til, hvad der fremføres i pressen.


Bevarelse af blasfemiparagraffen § 140

At blasfemiparagraffen kun er anvendt tre gange, er ikke nogen begrundelse for at afskaffe den. Tværtimod mener SOS mod Racisme, at den skal udvides. Se nedenfor!

Udvidelse af Racismeparagraffen § 266b

SOS mod Racisme går imod en afskaffelse af racismeparagraffen, der giver meget vide rammer for, hvad man må sige. Til gengæld ønsker vi, at der både ved § 140 og § 266b åbnes mulighed for subsidiær påtale, så der er mulighed for at føre en sag, selv om politiet/anklagemyndigheden afviser den.

 

SOS mod Racismes holdning på udvalgte områder:

  • Arrangerede ægteskaber - Tvangsægteskaber - Æresdrab
  • Modersmålsundervisning
  • Positiv særbehandling
  • Rituel slagtning
  • Omskærelse af drenge


Links vedr. omskæring af drenge:

Retten til Forskellighed - CircumINFO

David Stodolsky, Circumcision: Facts, Myths, Racism

Syv påstande om omskæring fra den danske debat - og hvorfor de ikke holder

http://www.abc6.com/story/27524508/cdc-circumcision-benefits-outweigh-risks

Om forskellen på omskæring af drenge og piger

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4244458/


 

 

Logo


Webside til gymnasierne: 

Tidsskriftet SOS mod Racisme

SOS udgiver et minileksikon

Minileksikon


SOS mod Racismes
postkort


In English

Nogle dyrker det ensartede...
Men vi tror ikke på ideen om en 'etnisk ren kultur'. Alle kulturer udvikler sig ved gensidig påvirkning. Derfor tror vi på mangfoldighed, medmenneskelig forståelse og venskab mellem verdens folk.

Nogle ønsker at splitte ...
Men ikke os! Vi tror ikke på at der er en 'kulturel modsætning' mellem danskere og indvandrere. Vi tror at langt de fleste indvandrere og flygtninge ønsker at leve i fred og fordragelighed med deres danske medborgere.

Nogle skaber fjendebilleder ...
Vi mener ikke at verden har behov for flere fjendebilleder. Indvandrings- og flygtningepolitik er spørgsmål der kan diskuteres - men fremmedangst fører ingen vegne hen. Og racisme er en forbrydelse mod menneskeheden, og gift for demokratiet!

Derfor ønsker SOS mod Racisme - gennem oplysning og ved andre ikke-voldelige midler - at virkeliggøre grundsætningen:
Alle mennesker er ligeværdige uanset hudfarve, sprog, nationalitet, etnisk eller kulturel baggrund eller religiøs overbevisning!
I foreningen arbejder vi for at fremme dialog og forståelse mellem mennesker. 

Vi arbejder på at afsløre og bekæmpe diskrimination.

SOS Racisme i Europa, Afrika, Nord- og Sydamerika er en bevægelse uden partipolitisk tilhørsforhold. 
SOS mod Racisme i Danmark er en landsdækkende forening med selvstyrende lokalafdelinger i København og Randers. Nye lokalafdelinger vil være velkomne!

SOS mod Racisme har altid brug for flere aktive medlemmer. 
Vi ønsker at sprede vores budskab og få indflydelse og påvirke meningsdannelsen.

 Vores logo - den gule hånd - er åben og symboliserer venskab.

Nogle tror på fjendskab ...
SOS mod Racisme tror på venskab!

En hånd til min ven

 

« forrige| top| næste »
 

SOS mod Racisme
VerdensKulturCentret, 2. t.v.
Nørre Allé 7
2200 København N
Email: sos@sosmodracisme.dk

Tlf. 60 63 33 99: landsformand Jette Møller 
jette@sosmodracisme.dk 

Tlf. 42 33 19 69: formand for københavnsafdelingen Steen Eriksen
kbh@sosmodracisme.dk 

Tlf. 42 33 19 68: Mobile Pay

kasserer John Ukpo: kasserer@sosmodracisme.dk

CVR: 29070601

 

 


Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login